Start open call

Open Call 2024
De Symbio Kunstprijs vraagt aandacht voor de disbalans tussen mens en natuur.

Symbio Kunstprijs button ENG.png

Op deze pagina vind je alle informatie over de Symbio Kunstprijs 2024.

Stichting Symbio nodigt beeldend kunstenaars uit tot het insturen van een ontwerp waarbij de koppeling met de focusgebieden van de stichting én de mate van impact van het kunstwerk belangrijke beoordelingscriteria zijn. Lees hier alles over de stichting >

Symbio referentie kunstinstallatie 1_lr.jpg

Voor wie

Voor de derde keer organiseert Stichting Symbio een open call voor de Symbio Kunstprijs. De stichting nodigt beeldend kunstenaars uit die nieuwe perspectieven kunnen bieden op ingewortelde tradities. Makers die de durf hebben om een beeld te schetsen van een wereld in transitie naar een duurzame toekomst.

Samenwerking Oerol Festival en Arcadia-Paradys

Deze open call is een samenwerking tussen Stichting Symbio, Oerol Festival en Arcadia-Paradys. Het winnende werk wordt in juni 2025 gedurende tien dagen gepresenteerd tijdens Oerol (Terschelling) en daarna, tot en met eind augustus 2025 op de internationale beeldende kunsttentoonstelling Paradys (Leeuwarden) die deel uitmaakt van Arcadia 2025. Bij de beoordeling van de inzendingen wordt meegenomen hoe en in welke mate het ontwerp zich verhoudt tot de bijzondere locatie op Oerol, maar ook in welke mate het werk verplaatst en/of opnieuw te realiseren valt in Paradys. Hierover wordt vanzelfsprekend overlegd met de winnende kunstenaar.

Vakjury

De vakjury bestaat uit Marin de Boer (creative producer Expedition program Oerol), Jan Pieter Ekker (chef kunstredactie van Het Parool), Hans den Hartog Jager (kunstcriticus en artistic director Paradys 2025), Judith Spijksma (conservator Moderne Kunst van het Fries Museum) en Zoro Feigl (beeldend kunstenaar). Namens Stichting Symbio maken ook Hein de Graaf (beeldend kunstenaar) en Gemma Reuten (voorzitter) deel uit van de jury. Coördinator is Marijke Tiemersma (Hollandse Luchten).

De prijs

Naast alle exposure op beide evenementen bestaat de prijs uit twee geldbedragen: een bedrag van €7.500,- als kunstenaarshonorarium en een bedrag van maximaal €15.000,- voor de realisatie van het kunstwerk. Beide bedragen zijn inclusief btw. De locatie, tijdsduur en het moment van het te realiseren kunstwerk of -project valt onder de verantwoordelijkheid van Stichting Symbio. Bij de inzending dient een projectplan te worden opgenomen met daarbij een begroting inclusief realisatiekosten en honorarium. Zie verder onder voorwaarden.

Sluitingsdatum
Inzendingen kunnen tot 1 november 2024 worden ingezonden. Inzendingen die ná 1 november 2024 binnen komen, worden niet meegenomen.

Begeleiding van de kunstenaar(s)

De ontwerper van het winnende werk wordt gedurende het realisatieproces door Stichting Symbio, Oerol Festival en Arcadia-Paradys inhoudelijk, artistiek en productioneel begeleid.

Meer informatie

Wil je contact over de Symbio Kunstprijs mail of bel dan met Marijke Tiemersma, coördinator Symbio Kunstprijs: marijke@stichtingsymbio.nu of (0031) 0651366709.

Details open call

Voorwaarden en criteria

1. Je schrijft je in met het volledig ingevulde formulier (inclusief bijlagen) en stuurt deze uiterlijk 1 november 2024.

2. Je hebt een opleiding beeldende kunst gevolgd aan een van de kunstacademies in Nederland of daarbuiten.

3. Je weet je conceptuele uitgangspunten op overtuigende wijze tot uitdrukking te brengen zowel in vorm, materiaal als techniek.

4. In je projectplan motiveer je hoe jouw werk dat nieuwe perspectief biedt voor een wereld in transitie naar een duurzame toekomst.

Selectieprocedure

Op basis van bovenstaande criteria stelt de jury een shortlist samen van drie inzendingen. Met deze drie kandidaten wordt een vervolggesprek gevoerd. Op basis van die uitkomt wordt de winnaar bekend gemaakt. Over de jurybeslissingen wordt niet gecorrespondeerd.

Ontbindingsclausule

In het geval de winnaar van de Symbio Kunstprijs zich zonder duidelijke en tevoren aangegeven reden niet houdt aan productionele afspraken, planning en begroting, kan de organisatie het geldbedrag geheel of gedeeltelijk terugvorderen. Inzending voor de Symbio Kunstprijs betekent dat je akkoord gaat met deze ontbindingsclausule.

PR en communicatie rondom de deelname.
IInzending voor de Symbio Kunstprijs betekent dat partijen akkoord gaan en actief meewerken met communicatie voorafgaand aan, tijdens en na de presentatie van het winnende werk.